(+420) 604 273 279
Stav bytí uvnitř sebe - vidíme svýma očima, slyšíme svýma ušima, vnímáme svým tělem (jsme uvnitř prožitku a zapojujeme všechny své smysly).
Rámec as-if (dělej jako by) nám umožňuje prožít nějakou situaci ve změněném stavu:- dělej, jako bys byl někdo jiný- dělej, jako bys už výsledku dosáhl- dělej, že už jsi o x let zkušenější- dělej, jako bys to už uměl....Tento rámec používáme k modelování vzorců chování úspěšných lidí, nebo také k "zažití" a přijetí vlastního budoucího stavu. As-if frame se velmi úspěšně používá také ve sportu při modelování budoucího výkonu.Umožňuje nám překonávat vnitřní bloky a naučit se novým dovednostem a chování, které umožní pozitivní vnitřní změny v našem životě.
Komunikační rámec, kdy používáme způsob vyjadřování a slovní obraty komunikačního partnera. Dáváme mu tím najevo účast a zájem a získáváme možnost mu lépe porozumět.
Komunikační rámec, který používáme k identifikaci omezujících přesvědčení, myšlenek a vzorců chování. Ty mnohdy formují takové vnitřní nastavení, které stojí za neúspěchy klienta.Při terapii a koučinku pomocí tohoto rámce odhalujeme vzorce myšlení a chování, které mohou být pro klienta překážkou. Dokážeme tak odhalit příčinu potíží a najít způsob, jak je překonat.
Kontrastní rámec nám umožňuje porovnat dvě různé - kontrastní situace tak, abychom získali nový vhled např. pro tvorbu strategie nebo změn v chování a myšlení.
Pomůcka pro techniky NLP, při kterých pracujeme s minulostí, přítomností a budoucností.
Stav bytí, kdy používáme smysly někoho jiného - "stoupneme si do jeho bot" a vidíme sebe jeho očima, slyšíme jeho ušima. Způsob, jak se odpoutat od svých emocí.
Zjednodušení vyjádření překroucením (zkreslením) informace.Jedná se o jeden z filtrů, který používáme při vnímání skutečnosti. Často ho používáme nevědomě. Jeho síla se dá ale také velmi dobře využít pro zvýšení kreativity.
Jedna ze základních instancí naší osobnosti. Potlačuje nebo podporuje pudové síly, má převážně obranné tendence. Práce s egem zahrnuje zpracování svých strachů a objevení své vnitřní síly (které zahrnuje také přijetí své zranitelnosti).
Stav, kdy se věci dějí v souladu s vnitřními hodnotami nás i/nebo druhých. Neškodí nikomu a ničemu v prostředí.
Elicitace je schopnost efektivně od druhého získat potřebné informace. V NLP jsou těmito informacemi také ty, které byly dosud druhé osobě skryté. Pomocí různých dalších jazykových metod je rozkrýváme, aby se mohly stát základem pro změnu nebo další rozvoj jedince.
Spravedlivý, nezaujatý svědek. Stav, ve kterém dokážeme druhým naslouchat s respektem, aniž bychom hodnotili obsah jejich vyjádření. Neznamená souhlasit.Pozice nezaujatého svědka podporuje kvalitní komunikaci, umožňuje porozumění a efektivní vedení konverzace.
Přístup k rozšířené škále vjemových filtrů. Emoční, myšlenková flexibilita, a také flexibilita v chování je důležitá pro úpravu vnímání a chování se v jakékoliv situaci, která to s ohledem na ekologii vyžaduje. Flexibilita nám dává možnost volby.
Most do budoucnosti. Představa realizované změny v budoucím čase v situacích, které mohou nastat. Slouží také jako test efektu proběhnutých technik.
Stejně jako náš vnitřní stav má vliv na naši fyziologii, funguje to i opačně - úpravou vlastní fyziologie můžeme měnit to, jak se cítíme.
Zjednodušení sdělení zobecněním. Jedná se o filtr, kterým zpracováváme přijímané informace. Na vědomé úrovni s ním pracujeme např. při Milton modelu nebo Metamodelu jazyka.
Zásady, které vytvářejí vnitřní svět jedince. Co je pro nás důležité, podstatné, co nás motivuje. Hodnotový systém je velmi individuální a průběžně se může měnit. Hodnoty se vytváří vlivem prostředí, v němž vyrůstáme a žijeme, lidí, kteří jsou nám nablízku a kterým důvěřujeme, a také na základě vnímání zkušeností, které zažíváme a jejich vztahu k nim.
Umožňují výměnu informací v sounáležitosti, ale bez ztráty vlastní jedinečnosti; a v oddělenosti.
Kdo jsem. Jedná se o vlastní vnímání sebe sama.
Inkongruentní znamená nesladěný, v nesouladu. Týká se myšlenek, pocitů, přesvědčení. Projevuje se například tak, kdy člověk o něčem souhlasně mluví, neverbálně však dává najevo nesouhlas. Odhalení tohoto vnitřního nesouladu pak vede k většímu porozumění sobě samému a k možnosti udělat změnu.
Filtry, kterými proséváme přijímané informace dle smyslového vnímání. Někdy bývají řazeny mezi styly myšlení. VAKOG - vizuální (zrakový), auditivní (zvukový), kinestetický (pocitový nebo pohybový), olfaktorický (čichový), gustativní (chuťový).Jedná se o klíčový prvek modelu NLP.
Ladění, soulad. Jedná se o shodu ve verbální (slova) a neverbální (držení těla, gesta, tonalita, hlasitost, atd.) komunikaci.
Situace. Konkrétní prostředí, místo a čas. V NLP při řešení konkrétních problémů vždy bereme ohled na kontext. Má totiž zásadní vliv na prožívání daného okamžiku a emoční a myšlenkové reakce na něj. Např. jinak se cítíme a chováme při vstupu do kostela, jinak na dětském hřišti.
Převzatý vizuální, zvukový nebo jiný spouštěč, který automaticky způsobí změnu vnitřního stavu nebo chování. Např. červená na semaforu → zastavím.
Stěžejní soubor technik v NLP. Jedná se o vytváření nových podmíněných reflexů na základě vizuálních, zvukových, dotykových nebo místních spouštěčů. Nově vytvořené reakce mohou být na emocionální úrovni nebo na úrovni chování. Kotvení používáme pro změnu reakce v situacích, kde máme tendence automaticky reagovat velmi rychle a neužitečně/škodlivě.
Hodnota/standard, který používáme k vyhodnocení zkušenosti.
Vedení. Použití verbální i neverbální komunikace za účelem vyvolání požadované reakce u druhé osoby. Obvykle mu předchází pacing, kterým před vedením s klientem navážeme vztah.
Hierarchie vnitřních procesů podle Gregory Batesona. Popisuje strukturu našich zkušeností.
Hledání verbálního i neverbálního souladu s druhými. Činíme tak například využitím stejné hlasitosti řeči, podobným postojem těla apod.
Pozice odstupu, nadhled.
Analogický způsob popisu a pozorování. Metaforami mohou být obrazy, alegorie, příběhy, podobenství, apod. Použití metafor eliminuje kritický faktor, proto v NLP používáme metafory pro snadnější přístup ke klientovým vnitřním procesům a celkově jeho podvědomí.
Souhrn jazykových vzorců, který nám umožňuje odhalit relaci mezi používanou řečí a skutečnou zkušeností. Činí komunikaci konkrétnější, přesnější a efektivnější. Rozlišuje tři základní filtry: vynechání, zkreslení, zobecnění.
Používá se také pojem Miltonův hypnotický jazyk (odvozeno od psychoterapeuta Miltona Ericksona). Využívá se při něm principu, že určitý způsob řeči může vést ke změně myšlení a chování. Používá vágní výrazivo, metafory a přirovnání.
Poslání.
Množina filtrovaných smyslových vjemů.
Způsob, jakým vnímáme svět v souvislosti s našimi zkušenostmi, přesvědčeními, očekáváními, hodnotami, apod. MOW každého z nás je jedinečný. Jedině při vzájemné akceptaci MOW druhých můžeme dosáhnout skutečně kvalitní komunikace a vztahů.
Termín, který používáme v metamodelu jazyka pro označení nutnosti (musí) nebo možnosti (mohl by).
Schopnost učit se od druhých. Pomocí rozklíčování behaviorálních a lingvistických vzorců úspěšných jedinců je možné tyto vzorce duplikovat a dosáhnout stejné úrovně úspěchu.NLP vzniklo na bázi modelování úspěšných terapeutických metod významných terapeutů, především Miltona Ericksona a Virginie Satir.
Neurolingvistické programování. Studium struktury subjektivních zkušeností. Jeden z nejkomplexnějších nástrojů sebepoznání a seberozvoje, vhodný pro širokou veřejnost.
Zpodstatnění. Živý, dynamický děj převádíme do statické formy podstatného jména.
Požadovaný výsledek. Jasně definovaný a pozitivně formulovaný outcome je zákadem pro úspěšnou komunikaci a dosahování výsledků.Práce s outcomem je jedním z havních pilířů NLP.
Rámec požadovaného výsledku. Tento rámec nám v NLP umožňuje zaměřit se na požadovaný cíl, na to, co chceme dosáhnout, a co musíme udělat, aby se to podařilo.
Vcítění se do druhého a jeho následné vedení k jinému, užitečnějšímu, vnitřnímu stavu i následným rekcím.
Slovo/vjem vyjadřující určitou modalitu.
Způsob, kterým měníme zažité (mnohdy automatické) reakce / chování / stavy na chtěné a užitečné
Cokoli, co se předpokládá, není uvedeno a co lze odvodit odkazem na zdroj předpokladu, ať už je to výrok, věta, model, kniha atd. Například ve větě “už jsi to zase převrátil” je předpokladem to, že jsi to už někdy udělal. Kulturní presupozice jsou nevyjádřená sdílená přesvědčení a porozumění, která se vyskytují v dané kultuře. Osobní presupozice zahrnují přesvědčení a hodnoty, které jsou pro jedince důležité, ačkoli se často nacházejí mimo vědomí. Rychlým způsobem, jak u někoho vyvolat vědomé uvědomění si jeho předpokladů, je vystavit dotyčného kontextu, v němž jeho předpoklady nejsou sdíleny ostatními.
Při této NLP technice dosahujeme změny významu zážitku nebo zkušenosti díky způsobu, jak je nově vnímána. Ke změně dochází díky přeložení informace z jednoho kontextu do druhého. Díky tomu jsou nám k dispozici nové perspektivy, které umožňují změny na různých úrovních.
Přesvědčení jsou vědomá i nevědomá a definují náš postoj ke světu. Zahrnují to, čemu věříme, ať už o svém okolí, o situacích, nebo o sobě sama. Mnohá přesvědčení, která máme zažitá, už nejsou užitečná, nebo nás dokonce v mnoha ohledech brzdí. V NLP pracujeme s omezujícími přesvědčeními.
Určuje mantinely, ve kterých je třeba se držet pro získání informací k dosažení požadovaného výsledku.
Schopnost napojit se na druhé (sladit se s druhými) způsobem, který vytváří atmosféru bezpečí a důvěry. V procesech NLP technik je kvalitní vytvoření rapportu nezbytnou podmínkou úspěšného provedení dané techniky.
Přerámcování. Změna perspektivy nebo pohledu na určitý problém, situaci či myšlenku. V NLP používáme např. verbální přerámcování, prostorové přerámcování atp.
Vyšší hodnota cíle. Skutečný přínos, který máme z naplnění nějakého cíle, touhy nebo outcomu.
Kategorizace hodnotových systémů vytvořená Clare W. Gravesem. Umožňuje nám lépe porozumět motivaci sebe i druhých. Znázorňuje barevně rozlišené kategorie, uplatnitelné jak na jednotlivce, tak na skupiny osob, kultury či společnost.
Sled interních a externích kroků, které vedou k naplnění požadovaného výsledku.
Způsob, jakým máme tendenci přemýšlet v daném kontextu.
Vlastnosti smyslových vjemů (např. barva, velikost, hlasitost, teplota, ...)
Spouštěč
Opakující se způsoby chování / reakce
Kapacity. Jedná se o schopnosti a dovednosti, také o emoce.
zpět